Julie Métais

Phone: 0033 - 670010728

Cultural expressions of contentious politics in Mexico. A sensitive and sounded approach.

  • Supervisor: Pierre Petit
  • Research center: Laboratoire d'Anthropologie des Mondes Contemporains - LAMC
  • Research start date: 06.01.2020

Description

This research, providing an anthropology of politics from a cultural perspective, aims to offer new analyses of political conflict and violence in Mexico, using an approach focusing on sensory expressions.

In Mexico, “Popular arts” have played an essential part in nationalism, modernization, and governance. This connection between the aesthetics of popular celebrations and the political field is particularly heuristic to enlighten current social and intimate actualizations of violence and conflict.

I will focus on several local festivities in Oaxaca, from important official festivities to patron saint fiestas from the various regions of this state. All have undergone some sorts of – sometimes opposed – politicization processes. I aim to scrutinize the social anchoring of the performances staged during the celebrations, their sound expressions, exploring how “sounded anthropology” can shed light on lesser-known aspects of contentious politics.

Through the exploration of innovative writing and ethnographic tools, this research project comes at the right time, when the increasing violence impact everyday-life of the whole society.

Publications

BOOKS

2019.

Maestras et Maestros de Oaxaca. École et pouvoir au Mexique.

Rennes, Presses Universitaires de Rennes.

 

 

JOURNAL ISSUE DIRECTION

2018.

Métais J., Farges G., Guidi P. (Dir.)

« Conditions enseignantes ».

Cahiers de la Recherche sur l’Education et les Savoirs, n°17.

 

PEER-REVIEWED JOURNAL ARTICLES

2018.

Métais J., Farges G., Guidi P.

« Conditions enseignantes. Introduction ».

Cahiers de la Recherche sur l’Education et les Savoirs, n°17.

 

2017.

« Fenêtres ethnographiques sur les scènes et les coulisses d’une fête politique. La Guelaguetza de Oaxaca, amorces théoriques et empiriques ».

Les Cahiers du CAP.

Paris, Presses de la Sorbonne, p.197-216.

 

2016.

« L’école ‘indienne’ au Mexique. Transactions contre-hégémoniques, de l’indigénisme au   multiculturalisme ».

Baronnet B. et Salaün M. (Dir).

Cahiers de la Recherche sur l’Education et les Savoirs, Dossier Éducations autochtones contemporaines, n°15, p.52-83.

 

2013.

« Trente ans de luttes politiques et syndicales à Oaxaca au Mexique. Ethnographie des mémoires personnelles et collectives »

Émulations, n°11.

 

BOOK CHAPTERS

2018.

« The tortuous politics of recognition. Local festivities, protest and violence in Oaxaca, Mexico ».

Gombay N., Palomino Schascha M. (Dir.)

The Politics of Indigenous Spaces: Forging Indigenous Places in Intertwined Worlds.

New-York, Routledge, p.157-175.

 

2017.

Les processus de relectures de pratiques sociales « gênantes » au cours de l’enquête. La corruption au sein d’un syndicat enseignant (Oaxaca, Mexique).

Blondet M., Lantin M. (Dir.)

Anthropologie de la contemporanéité. Réflexivité, intersubjectivité, sujet.

Lyon, Presses Universitaires de Lyon, p.191-216.

 

2015.

« Du syndicat au village, du Zócalo à la Sierra. Instituteurs en lutte à Oaxaca (Mexique) ».

Combes H., Garibay D., Goirand C. (Dir.).

Les lieux de la colère. Occuper l’espace pour contester, de New-York à Sanaa.

Paris, Karthala, Collection Recherches Internationales, p.295-322.

 

2007.

Métais J., Ballan E., Baggioni V., Le Guillou A.

« Anticipation et contrôle dans les débats publics : le cas des premiers débats ‘nucléaires’ ».

Revel M., Blatrix C., Blondiaux L., Fourniau J.M., Hériard Dubreuil B., Lefèbvre R. (Dir.).

Le débat public : une expérience française de démocratie participative.

La Découverte, Collection Recherches, Paris, p.123-133.

 

BOOK REVIEWING

2019.

Revue Critique Internationale

N°83, p.2013-216

Robinet Romain. 2018. La révolution mexicaine. Une histoire étudiante. Paris, PUR.

 

2017.

Revue Française de Science Politique

N°2, Vol.67, p.388-389

Pinet Nicolas (Dir.) 2016. Figures de la révolte. Rébellions latino-américaines : 16-20ème siècle

Paris, Editions Syllepse.

 

2010.

Nonfiction

http://www.nonfiction.fr/article-3933-p1-le_mexique_en_armes.htm.

Castellanos Laura. 2009. Le Mexique en armes. Guerrilla et contre-insurrection.1943-1981. Montréal, Lux Editeur.

 

NON-PEER-REVIEWED JOURNALS

2011.

« La vie politique des instituteurs et des institutrices en temps de ‘transition politique’ (Oaxaca, Mexique) ».

Bulletin mensuel en ligne de DIALOG (Réseau de recherche et de connaissances relatives aux peuples autochtones).

 

2006.

« Démocratie participative : ‘de quoi on se mêle ?’ »

Dossier La démocratie au quotidien.

Revue L’âge de faire, n°7.